Het aantal dak- en thuislozen is enorm toegenomen en er zijn steeds meer signalen en meldingen over overlast. Ook zijn er zorgen om en is er overlast van verwarde personen die in de buurten van Westerpark wonen of daar tijd doorbrengen.
Vanwege groeiende problematiek worden we als stadsdeel geconfronteerd met de versnipperde verantwoordelijkheid. Met een integraal projectleider willen we de afstemming verbeteren, overzicht houden en de problematiek agenderen richting wethouder en directies.
Specifiek voor het Westerpark (park) kunnen bewoners ervanuit gaan dat de ‘tentenkampen’ en andere hotspots en personen bekend bij ons zijn.
Zodra we te maken hebben met een situatie waarin tenten, matrassen etc. worden aangetroffen, wordt dit gezien als huisvesting. Voor het ruimen van ‘tentenkampen’ is daarom een bestuurlijk besluit nodig.
Wanneer het besluit is genomen mag handhaving ruimen, dit kan alleen wanneer collega’s van afval klaar staan om op daadwerkelijk alles af te voeren.
Omdat door heel de stad een groei te merken is aan tentenkampen en personen overlast, kunnen we ervan uit gaan dat het tussen de 2 en 6 weken opgeruimd is.
Zodra een plek is opgeruimd, komen de personen vaak weer terug en begint het proces weer van voor af aan.
Daarnaast worden mensen buiten gewezen op hun mogelijkheden, locaties doorgegeven waar ze kunnen verblijven, etc. Het is vaak een eigen keuze dat men buiten wil blijven. Wij kunnen niemand dwingen om naar een opvang locatie te gaan.